wisznuizm.pl

Srila Prabhupada: List do Mahatmy Gandhiego

AC Bhaktiwedanta Swami Prabhupada

List do Mahatmy Gandhiego

Cawnpore
12 lipca 1947 roku
Mahatma Gandhijee
Bhangi Colony
New Delhi.

Mahatmajee, mój drogi przyjacielu.

Przyjmij proszę moje pełne szacunku pokłony. Jestem twoim nieznajomym przyjacielem. Chociaż pisałem do ciebie od czasu do czasu nigdy nie dbałeś o to, by odpisać. Wysłałem ci wydawane przeze mnie czasopisma „Back to Godhead”, jednak twoi sekretarze powiedzieli mi, że masz bardzo mało czasu na czytanie listów i jeszcze mniej na czytanie gazet. Poprosiłem o wywiad z tobą, jednak twoi zajęci sekretarze nigdy nie dbali o to, by odpowiedzieć na tę prośbę. Tak czy inaczej, jestem twoim bardzo starym, chociaż nie znanym ci przyjacielem. Ponownie piszę do ciebie, by przywrócić cię do prawowitej pozycji, na którą zasługujesz. Jako szczery przyjaciel nie mogę uchylać się od obowiązku wobec twojej czcigodnej osoby.

Mówię ci to jako szczery przyjaciel – jeśli nie pragniesz haniebnej śmierci, musisz natychmiast wycofać się z działań politycznych. Możesz żyć 125 lat, tak jak tego pragniesz, lecz jeśli umrzesz haniebnie, jaki jest pożytek z tak długiego życia. Honor i prestiż, które zdobyłeś w tym życiu nie były możliwe do osiągnięcia przez nikogo innego w historii ludzkości. Musisz jednak wiedzieć, że cały ten honor i prestiż był fałszywy jako, że został stworzony przez maję, iluzoryczną energię Boga. Mówiąc o tej fałszywości nie mam na myśli, że tak wielu z twoich przyjaciół było wobec ciebie nieszczerych, ani że ty byłeś fałszywy wobec nich. Przez tą fałszywość rozumiem iluzję lub innymi słowy fałszywą przyjaźń i honory osiągnięte przez nic innego jak twór maji. Z tego powodu są one zawsze tymczasowe lub jak możesz to nazwać – fałszywe. Jednak nikt z was, ani twoi przyjaciele, ani ty sam nie znacie tej prawdy.

Wiedz, że dzięki łasce Boga ta iluzja zaczyna zanikać i w rezultacie twoi wierni przyjaciele jakimi są Acarja Kripalini i inni, oskarżają cię o nie zdolność dania im w obecnej chwili praktycznego programu działania, jaki zwykłeś dawać w czasie pełnych chwały dni ruchu odmowy współpracy. Znajdujesz się w trudnej sytuacji nie mogąc znaleźć właściwego rozwiązania na obecne polityczne powikłania stworzone przez twoich przeciwników. Z tego powodu powinieneś przyjąć ostrzegawczą notę ode mnie, nic nie znaczącego przyjaciela. Jeśli nie wycofasz się na czas z polityki i nie zaangażujesz się w 100% w nauczanie Bhagawadgity, co jest prawdziwym działaniem Mahatmy, będziesz musiał spotkać się z haniebną śmiercią jakiej doświadczyli Mussolini, Hitler, Tojos, Churchill lub Lloyd Georges.

Możesz bardzo łatwo zrozumieć, że niektórzy z twoich politycznych wrogów, którzy udają przyjaciół (są to zarówno Hindusi jak i Anglicy) oszukali cię z premedytacją i złamali ci serce czyniąc tą samą niegodziwość, z którą przez tyle lat tak usilnie walczyłeś. Przede wszystkim pragnąłeś w Indiach jedności Hindusko-Muzułmańskiej. Oni jednak taktownie zdołali odwrócić twoje starania tworząc oddzielne Indie i Pakistan. Pragnąłeś wolności dla Indii, lecz oni dali jej trwałą zależność. Pragnąłeś uczynić coś dla wyniesienia pozycji bhangi, lecz oni wciąż gniją pomimo tego, że żyjesz w ich kolonii. Zatem oni wszyscy są iluzjami. Gdy rzeczy te zostaną ci przedstawione takimi jakimi są naprawdę, musisz uznać to za łaskę Boga. Bóg okazał ci ją, by rozproszyć iluzję, w której się unosiłeś i którą pielęgnowałeś jako Prawdę.

Musisz wiedzieć, że jesteś w relatywnym świecie, który nazywany jest przez mędrców jako dvaita – dualność. Nic tutaj nie jest absolutne. Za twoją ahimsą zawsze podąża himsa tak jak za światłem zawsze podąża mrok lub za ojcem zawsze podąża syn. Nic nie jest absolutną prawdą w tym dualnym świecie. Nie wiedziałeś o tym, ani nigdy nie dbałeś o to, by dowiedzieć się tego z odpowiednich źródeł. Dlatego za wszystkimi twoimi wysiłkami stworzenia jedności podążało rozbicie, a za ahimsą podążała himsa.

Jednak lepiej późno niż wcale. Musisz teraz dowiedzieć się czegoś o Prawdzie Absolutnej. Prawda, w której tak długo eksperymentowałeś jest względna. Relatywne prawdy są tworami daiwi maji cechowanej przez trzy guny natury. Są one nieprzezwyciężone i opisane dokładnie w Bhagawadgicie (7.14). Prawda Absolutna jest Absolutnym Bogiem.

W Kathaupanisadzie polecone jest, by zbliżyć się do prawdziwego guru, który jest nie tylko obeznany we wszystkich pismach świata lecz również jest zrealizowaną duszą w Brahmanie, Absolucie. Należy uczynić to, by zdobyć wiedzę o Prawdzie Absolutnej. Zostało to również polecone w Bhagawadgicie w następujący sposób:

tad viddhi pranipatena
pariprasnena sevaya
upadeksyanti tad jnanam
jnaninas tattvadarsinah
(Bhagawadgita. 4.34)

Wiem, że nigdy nie przeszedłeś takiego transcendentalnego treningu poza pewnymi surowymi pokutami, które wymyśliłeś dla swego celu, podobnie jak wymyśliłeś tak wiele rzeczy eksperymentując z względnymi prawdami. Mogłeś tego łatwo uniknąć gdybyś tylko zbliżył się do guru, tak jak zostało to napisane powyżej. Twoje szczere wysiłki osiągnięcia pewnych boskich cech poprzez pokuty itd. niewątpliwie wzniosły cię na wyższą pozycję, którą możesz lepiej spożytkować obierając za cel Prawdę Absolutną. Jeśli jednak pozostaniesz zadowolony wyłącznie z tej tymczasowej sytuacji i nie spróbujesz poznać Prawdy Absolutnej, wówczas pod wpływem praw natury z pewnością upadniesz z tej sztucznie wyniesionej pozycji. Jeśli jednak naprawdę pragniesz zbliżyć się do Prawdy Absolutnej i uczynić coś dobrego dla ludzi na całym świecie, co będzie obejmowało twoje idee jedności, pokoju i braku przemocy, musisz natychmiast porzucić zgniłą politykę i wznieść się do pracy nauczania filozofii i religii Bhagawadgity bez dawania jej zbędnych i dogmatycznych interpretacji. Sporadycznie dyskutowałem ten temat w czasopiśmie „Back to Godhead,” który wydaje. Załączam stamtąd stronę dla twojej informacji.

Chciałbym cię jedynie poprosić, byś przynajmniej na miesiąc wycofał się z polityki i podyskutował ze mną o Bhagawadgicie. Jestem pewny, że w rezultacie otrzymasz nowe spojrzenie na obecną sytuację. Rezultat takich dyskusji będzie nie tylko dla twojej korzyści, ale również dla korzyści całego świata gdyż wiem, że jesteś szczery, uczciwy i moralny.

Z poważaniem,
Abhay Charan De

(wyświetleń: 147)