wisznuizm.pl

Sukcesja uczniów

SP-SSM

Uczeń: Czy mógłbyś wyjaśnić, jak działa zasada sukcesji uczniów? Mam wrażenie, że w naukach istnieć musi nieprzerwany łańcuch sukcesji uczniów zaczynający się od samego Boga, aby wiedza była właściwie zrozumiana. Ale kiedy przeczytałem Bhagavad-gītę taką jaka jest Bhaktiwedanty Swamiego Prabhupady, zauważyłem, że w sukcesji jest tylko trzydzieści osiem imion, choć powiedziane jest, że system ten liczy pięćdziesiąt stuleci. Czy lista ta jest zatem kompletna, czy też zostały w niej pominięte niektóre imiona? Jak mamy rozumieć owe historyczne nieścisłości?

Śrila Śridhara Maharadźa: Nasza guruparampara, czyli sukcesja uczniów, związana jest z ideą, a nie z ciałem; to sukcesja mistrzów duchowych udzielających wskazówek, a nie
mistrzów udzielających formalnej inicjacji. W pieśni napisanej przez Śrilę Bhaktisiddhantę Saraswatiego jest napisane (Kryszna Hoite Ćatur Mukhe, strofa 6):

mahāprabhu śri caitanya rādhā-kṛṣṇa nahe anya
rūpānuga janera jīvana

Pan Ćajtanja nie różni się od Radhy i Kryszny, którzy są całym życiem zwolenników Śrili Rupy Goswamiego.

Najwyższa prawda świadomości Kryszny zstępuje w dół przez śikszaguru czyli mistrzów duchowych udzielających wskazówek. Osoby, które posiadały standardową wiedzę we właściwej linii, zostały przyjęte do listy naszej sukcesji uczniów. Nie jest to parampara dikszaguru, czyli sukcesja guru udzielających formalnej inicjacji. Diksza, czyli inicjacja, jest w zasadzie rzeczą formalną; ważna jest natomiast śiksza, czyli duchowe wskazówki. Kiedy nasz śikszaguru jest zarazem naszym dikszaguru, znaczy to, że mamy niebywałe szczęście. Są różne kategorie mistrzów duchowych. W pismach opisane zostały cechy guru oraz cechy ucznia. Guru musi być kwalifikowany pod tak wieloma względami i podobnie kwalifikowany musi być również uczeń. Wtedy dopiero, kiedy spotkają się ze sobą, pojawi się oczekiwany rezultat.

Nas interesuje świadomość Kryszny, bez względu na to, skąd pochodzi. W Bhagawadgicie (4.7), a przede wszystkim w Śrimad Bhagawatam (9.24.56) Kryszna mówi:

„Ja daję początek ruchowi świadomości Kryszny, ale stopniowo, przez nieunikniony wpływ świata materialnego ulega on osłabieniu. Kiedy widzę, że uległ on poważnemu uszczerbkowi, powracam i zaczynam nowy ruch. I znów, kiedy zauważę, iż uległ on degradacji przez niekorzystny kontakt z otoczeniem, wysyłam jednego z moich przedstawicieli, by utorował drogę i dodał nieco świeżej energii, zainwestował nieco nowego kapitału w Mój ruch świadomości Kryszny”.

Czym jest świadomość Kryszny? Musimy przeanalizować standard wiedzy. Guru powinien starać się przekazać swojemu uczniowi zdolność zrozumienia, czym tak naprawdę jest świadomość Kryszny. Albowiem nie jest ona transakcją handlową, nikt nie ma na nią monopolu. Szczere dusze powinny być wdzięczne swoim szczęśliwym gwiazdom za to, że umieją docenić to, czym jest świadomość Kryszny, bez względu na to, skąd pochodzi ta wiedza.

Tekst pochodzi z przygotowywanej książki B.R.Sridhary Maharadźa „Śri Guru i jego łaska” (którą można kupić tutaj) w tłumaczeniu Iwony Szuwalskiej

(wyświetleń: 477)