wisznuizm.pl

Wspaniałość Boskiej Żeńskiej Natury

79

Uczeń: Maharadźo, znamy instrukcje nakazujące sannjasinom i brahmaczarinom unikać towarzystwa kobiet, ale jaka powinna być ogólna wizja męskiej części wielbicieli, służacych misji Mahaprabhu, wraz ze swoimi siostrami duchowymi?

Śrila Śridhar Maharadź: Stosownie do systemu warnaśramy, śudrom i kobietom nie pozwala się na uczestnictwo w wyższych funkcjach religijnych. Dozwolony jest im jedynie pośredni udział i ponadto nie otrzymują świętej nici. Jednak czasami możemy zobaczyć sytuację, że chłopiec-bramin dotyka stóp swojej matki! Matka nie może dotknąć Bóstwa Narajana, ale jej syn, który czci Narayana dotyka stóp matki. Tak to wygląda w systemie varnaśramy. Generalnie kobiety uznawane są za niezdatne, czy też poniżej standartu, potrzebnego do bezpośredniej służby dla Pana, ale w koncepcji wisznuickiej nie zwraca się na to wiekszej uwagi.

Kiedy byłem młody, w moim umyśle rozwinął się pewien rodzaj lekceważenia wobec kobiet – „Muszę trzymać sie od nich z daleka; są nietykalne” . Ale moja ciocia wniosła pewne porawki do mojej wizji. Zauważyła moją naturę, moje zachowanie i pewnego razu powiedziała mi z uczuciem: „Och, czyżbyś nie wiedział, że kobiety reprezentują Laksmidevi? Należą do tej samej grupy i można w nich dostrzec zalety poświęcenia i posłuszeństwa, za co powinno się je bardzo szanować. Powinny być szanowane, gdy tymczasem agresywna, męska natura powinna być widziana jako coś niekorzystnego. W kobiecej koncepcji ego, ideałem jest bardzo szlachetna postawa, w której dominuje aspekt poświęcenia i oddania. Kobiety nie są agresorami – sa uosobionym poświęceniem, gdy tymczasem męska natura jest agresywna.”

Stopniowo udało mi się zrozumieć tą ideę i nauczyłem się doceniać Sitę, Draupadi i wiele innych, a szczególnie przykład zaprezentowany przez gopi. Standart ustanowiony przez gopi pokazał, że zapomnienie o sobie, poświęcenie i podporządkowanie osiagają swój zenit, swój najwyższy punkt w aspekcie kobiecym. Pasywny aspekt znajduje się na najwyższej pozycji: ten punkt widzenia rozwijał się we mnie stopniowo i w koncu sprawił, że zmieniła się moja koncepcja tego tematu.

Madhurjarasa, miłość małżeńska jest najwyższą platformą i najwyższy stopień poświęcenia i uczucia możemy zobaczyć w Śrimati Radharani.

Mężczyźni są agresorami; to oni, a nie kobiety, są odpowiedzialni za wszystkie trudności i kłopoty. Agresywna, męska natura jest naszą chorobą.

Stopniowo rozwinęła się we mnie ta percepcja i ostatecznie zrozumiałem, że kiedy kobieca natura jest czysta i połączona z Najwyższymi Lila watsaljarasy, albo madhurjarasy, zajmuje najwyższą pozycję w najwznioślejszej krainie.

Powinniśmy aspirować do służby dla Śrimati Radharani

Śri Radha ma najwyższą pozycję w służbie dla Kryszny i Mahaprabhu uważał radhadasjam za największe osiągnięcie.

Wasudewa Ghosa mówi:

(yadi) gaura na haita, tabe ki haita

kemane dharitam de’

radhara mahima premarasasima

jagate janata ke?

Kto mógłby ujawnić to święte, boskie przesłanie, jeśli Śri Gauranga nie pojwiłby się osobiście na tej Ziemi?

Kto dałby nam wiedzę o tym, że największą służką jest Radharani?

Ale Gauranga przyszedł i pokazał nam, że najwyższą ideą służby jest zaangażowanie się w służbę dla najwznioślejszej Mocy.

tłumaczenie: Mad
redakcja: kk

tekst pochodzi z książki: „Złote schody” (Golden Staircase)

(wyświetleń: 475)